Onbemand binnenvaartschip: veiligheidsmaatregelen

-ONBEMAND BINNENVAARTSCHIP-
 
De Vlaamse Waterweg informeert de gebruikers van het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort over een aanstaand pilootproject met een onbemand binnenvaartschip.
 
 
Seafar ontwikkelt technologie die het mogelijk maakt om binnenschepen vanop afstand aan te sturen vanuit een controlecentrum. Deze ontwikkeling kan het tekort aan binnenschippers op de kleine kanalen opvangen en zo een groen, veilig en competitief alternatief bieden voor het vervoer over de weg. Deze technologie wordt vanaf 18 november 2019 getest op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort op een vaartuig van firma Decloedt. Het project loopt tot 1 oktober 2020.
 
 
De test betreft een onbemand binnenschip dat zand zal vervoeren op het traject Oostende-Nieuwpoort-Diksmuide en bestaat uit verschillende fases. In de eerste fases wordt de technologie getest met bemanning aan boord (op zijn minst tot eind 2019). Zo kan de schipper steeds de controle over het vaartuig overnemen. Na voldoende testen zal het schip onbemande testvaarten doen. Dit houdt in dat een schipper/operator in het controlecentrum het schip manueel zal besturen waarbij hij zowel bestaande navigatiehulpmiddelen als nieuwe technologie ter beschikking heeft om een veilige vaart te garanderen.
 
 
De veiligheid op dit traject waarborgen is voor iedereen een prioriteit. De volgende maatregelen zijn genomen om de veiligheid en ook de herkenbaarheid van het onbemande schip voor de waterweggebruiker te garanderen:
 
* Het vaartuig zal het volgende dagmerk dragen: een paarse kegel met de punt naar boven.
* Het vaartuig is uitgerust met LIDAR-technologie om de omgeving rond het schip te scannen
* Het vaartuig is uitgerust met camera’s om een 360° beeld te geven aan de schipper/operator in het controlecentrum
* Het vaartuig zal een maximumsnelheid onderhouden van 6 km/uur
* Het vaartuig is te volgen via AIS
* Luidsprekers en microfoons werden op verschillende plaatsen op het schip geïnstalleerd zodat de schipper/operator de geluiden rond het schip kan horen en via de speakers kan communiceren
* Communicatie met het vaartuig gebeurt via VHF (op het traject Oostende-Nieuwpoort-Diksmuide is dit op kanaal 10)
 
Maatregelen te nemen bij een ontmoeting met het onbemande schip zijn niet anders dan wanneer u een conventioneel binnenschip zou tegenkomen:
 
* Houd ruim afstand waar mogelijk
* Houd koers en voer geen onverwachte manoeuvres uit
* Neem bij twijfel contact op met de schipper/operator
 
De communicatie met de schipper/operator in het controlecentrum verloopt op dezelfde manier als in de conventionele vaart:
 
* Via VHF (op het traject Oostende-Nieuwpoort-Diksmuide is dit op kanaal 10)
* Via GSM (telefoonnummer: 0032 472 87 20 47)
* Via luidsprekers en microfoons geïnstalleerd op het schip
 

Laatst aangepast: 18/11/2019 10:27:27